SOALAN-SOALAN LAZIM
Kerajaan Negeri telah memperuntukan sebanyak RM2.0 juta untuk bantuan makanan kepada pelajar-pelajar Sabah yang berada di Institut Pengajian Tinggi di Sabah, Sarawak, Semenanjung Malaysia dan W.P Labuan.

Bantuan ini diberikan sementara menunggu peruntukan daripada Kementerian Pengajian Tinggi diterima oleh IPT masing-masing. Bantuan makanan ini merupakan bantuan makan minum untuk tiga kali sehari kepada pelajar yang tinggal di asrama dan di kediaman luar yang terjejas dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Bantuan ini tidak disampaikan kepada pelajar secara individu tetapi akan disalurkan kepada akaun IPT masing-masing.
Semua pelajar diminta mendaftarkan diri dan memohon bantuan ini melalui IPT masing-masing.

Bagi pelajar Sabah yang telah pulang ke kampung atau ke rumah keluarga tidak layak untuk memohon bantuan makan sementara ini. Bantuan ini perlu dipohon oleh setiap IPT melalui borang yang disediakan dan emelkan permohonan kepada MuslehaKhairunisa.Muluk@sabah.gov.my
Kerajaan Negeri tidak mengeluarkan sebarang surat kebenaran untuk pelajar kembali ke Sabah. Pelajar adalah dinasihatkan untuk terus kekal di tempat kediaman kampus masing-masing selaras dengan PKP bagi membantu menyekat penularan wabak ini.

Walaubagaimanapun, pelajar yang ingin kembali ke Sabah di atas sebab-sebab seperti berikut hendaklah mendapatkan surat kebenaran daripada IPT masing-masing:

  • IPT diarah untuk mengosongkan kampus ekoran ada kes pelajar positif Covid-19;
  • Asrama IPT dijadikan pusat kuarantin;
  • Cuti semester dipanjangkan kerana tarikh pendaftaran semester selanjutnya di tunda ke bulan Jun;
  • Sebab-sebab lain yang munasabah
Walaupun mendapat kebenaran balik tetapi didapati mempunyai symptom Covid-19 hendaklah menjalani kuarantin di Pusat kuarantin yang telah ditetapkan. Bagi pelajar yang sihat juga perlu menjalani kuarantin di rumah masing-masing dan sentiasa mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan.

Bagi pelajar luar negara yang balik dari luar negara akan disaring di KLIA, sekiranya ada symptom Covid-19 akan di kuarantin di pusat kuarantin di Kuala Lumpur. Mereka yang sihat boleh terus terbang ke Sabah tetapi kuarantin di rumah masing-masing selama 14 hari.
Pelajar hendaklah kekal berada di tempat masing-masing selaras dengan PKP, Kerajaan tidak menyediakan bantuan tiket penerbangan. Walau bagaimanapun sekiranya ada kebenaran dari negara atau di mana mereka berada dan pihak penaja pelajar ingin membawa balik pelajar tajaan masing-masing, boleh berbuat demikian tertakluk kepada syarat-syarat perjalanan yang ditetapkan semasa PKP.
Pelajar dikehendaki untuk peka kepada peraturan setempat dan menghubungi IPT masing-masing atau memaklumkan perkara ini kepada Ketua Persatuan Pelajar Sabah untuk mendapatkan bantuan makanan. Untuk makluman, bantuan makanan yang diberikan oleh Kerajaan Negeri dan Kementerian Pengajian Tinggi adalah merangkumi pelajar yang tinggal di luar kampus
Kerajaan Negeri akan berusaha untuk menyediakan keperluan tersebut kepada semua pelajar yang belajar di Institut Pengajian Tinggi di Sabah yang memohon. Walau bagaimanapun bekalan ini adalah tertakluk kepada terdapatnya bekalan Face mask dan hand sanitizer di pasaran. Bagi pelajar IPTA/IPTS di Sarawak dan Semenanjung Malaysia sila berhubung dengan IPT masing-masing.

PELAKSANAAN BANTUAN ONE-OFF BAGI PELAJAR INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI DI BAWAH PAKEJ RANGSANGAN EKONOMI PRIHATIN RAKYAT (PRIHATIN)
Setiap pelajar yang layak akan menerima bantuan one-off berjumlah RM200
Pelajar-pelajar yang memenuhi semua kriteria berikut layak menerima Bantuan One-Off :

  • Warganegara Malaysia; dan
  • Berstatus aktif sebagai pelajar sepenuh masa pada 31 Mac 2020 di institusi pendidikan di Malaysia seperti berikut:

    • Pelajar IPT di bawah seliaan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT), Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dan kementerian yang berkaitan di pelbagai peringkat pengajian tinggi termasuk Kolej Komuniti, Politeknik, Universiti Awam (UA) dan Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (IPTS);
    • Pelajar institusi pendidikan yang setara dengan Tingkatan 6, Senior Middle 3, Sijil Tinggi Agama (STAM), Diploma Kolej Vokasional, Diploma dan setara institusi TVET, Matrikulasi, Pengajian Asas (Foundation), Asasi, A-Level, International Baccalaureate Diploma, Australian Matriculation (AUSMAT) Diploma, Diploma Lanjutan, Sarjana Muda dan setaraf, Sarjana dan setaraf, Doktor Falsafah dan setaraf, serta kursus bertaraf diploma dan ke atas yang diiktiraf oleh Kerajaan atau badan-badan profesional di Malaysia;
    • Pelajar IPT di bawah seliaan Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi atau IPT yang telah berdaftar di bawah akta-akta yang berkuatkuasa.
    • Pelajar IPT diploma atau setara termasuk pelajar sepenuh masa SKM4 dan ke atas di institusi di bawah seliaan Kementerian Sumber Manusia, Kementerian Belia dan Sukan serta Kementerian Pembangunan Luar Bandar/ MARA
Adalah dianggarkan 1.5 juta pelajar akan mendapat manfaat daripada bantuan ini.

Tidak, bantuan ini adalah untuk pelajar yang menuntut di Malaysia sahaja (merujuk perkara no.2).
Kesemua pelajar boleh menyemak status kelayakan masing-masing melalui pegawai di Bahagian Kemasukan Hal Ehwal Akademik / Unit Hal Ehwal Pelajar / Unit Pembangunan Pelajar di IPT masing-masing.
Pelajar diminta menghubungi Bahagian Kemasukan Hal Ehwal Akademik / Unit Hal Ehwal Pelajar / Unit Pembangunan Pelajar di institusi masing-masing untuk mengemaskini dokumen / maklumat-maklumat berikut :
  • Salinan kad pengenalan
  • Nombor akaun bank dan nama bank
  • Salinan penyata / buku bank (muka surat yang mempunyai nombor akaun bank); dan
  • Nombor telefon bimbit / emel
Bantuan akan disalurkan kepada pelajar yang layak melalui akaun bank masing-masing (sekiranya memenuhi syarat-syarat di perkara no.2 di atas) mulai hujung bulan April 2020 oleh institusi masing-masing. Semakan boleh dibuat di Bahagian Kemasukan Hal Ehwal Akademik / Unit Hal Ehwal Pelajar / Unit Pembangunan Pelajar di Institusi masing-masing.
Bantuan akan disalurkan ke akaun bank milik pelajar sahaja. Pelajar perlu membuka akaun bank sekiranya masih belum mempunyai akaun bank sendiri
Pelajar boleh menghubungi Pegawai Penyelaras di Bahagian Kemasukan Hal Ehwal Akademik / Unit Hal Ehwal Pelajar / Unit Pembangunan Pelajar di institusi masing-masing.
Hanya pelajar yang berstatus aktif sehingga 31 Mac 2020 sahaja yang layak menerima bantuan ini.
Layak. Pernyataan ini merujuk kepada pelajar yang sedang mengikuti pengajian dan berstatus aktif di IPT masing-masing pada 31 Mac 2020.
Pelajar boleh menghubungi Bahagian Kemasukan Hal Ehwal Akademik / Unit Hal Ehwal Pelajar / Unit Pembangunan Pelajar di institusi masingmasing untuk mendapatkan maklumat lanjut.
Tidak. Ini kerana pelajar tidak lagi berstatus aktif di institusi masing-masing.
Tidak. Pelajar MESTI mempunyai akaun bank sendiri.
Ya, pelajar boleh membuka akaun di mana-mana bank tempatan. Mana-mana akaun yang dibuka dengan bank tempatan sama ada konvensyenal atau Islamik, boleh diterima. Akaun Tabung Haji dan akaun Amanah Saham tidak diizinkan untuk penggunaan bantuan one-off ini.
Pelajar boleh menghubungi Pegawai Penyelaras di Bahagian Kemasukan Hal Ehwal Akademik / Unit Hal Ehwal Pelajar / Unit Pembangunan Pelajar di institusi masing-masing.
Pelajar IPT digalakkan menghubungi terus Pegawai Penyelaras di Bahagian Kemasukan Hal Ehwal Akademik / Unit Hal Ehwal Pelajar / Unit Pembangunan Pelajar di institusi masing-masing berkenaan pembayaran RM200 one-off ini. Sekiranya terdapat sebarang soalan lanjut, Kementerian dan Agensi seliaan bertanggungjawab boleh dihubungi seperti berikut: